שלום אורח,
השעה עכשיו היא 18/11/19 18:03


 חדשות: נפתח פורום גאדג'טס בו ניתן לדון במחשבי כף יד, מצלמות דיגיטליות, נגנים ניידים, טלפונים סלולאריים כל מה שחדש ומגניב



   אינדקס פורום טכנו
     תצוגה ותלת מימד
  
       המדריך המלא לקניית כרטיס מסך.

עבור לפורום:  
      צפה בנושא הקודם - צפה בכל ההודעות - צפה בנושא הבא   נושא זה נעול ואתה לא יכול לערוך הודעות או להגיב  
מאת הודעה
Mickel116
Techno Team
Techno Team
הודעות: 1746
גיל:32
מין:מין:זכר

 

צפה בפרופיל המשתמש שלח הודעה פרטית
מפרט מחשב
נושא: המדריך המלא לקניית כרטיס מסך.
« פורסם ב-15/06/05 13:38 »
דווח לאחראי הפורום הגב עם ציטוט

הקדמה.

כ.מסך הוא רכיב מחשב האחראי על התצוגה של מחשבנו, כל מה שאנו רואים על המסך עובר דרך כ.המסך, ובימנו תפקידו של כ.המסך גדל בהרבה מרק "מתאם תצוגה", בימנו כ.המסך אחראי על כל הפעולות הגרפיות, והישומים התלת מימדיים במחשב, וכן אוביקטים ואפקטים שונים גם כן.
תפקידו הוא "לרנדר" (לחשב) סצנות תלת מימדיות.
רוב משתמשי המחשב אינם מודעים לעובדה, אך לכ.מסך יש חשיבות מכרעת בביצועי המשחקים, לעיתים אף יותר מהמעבד.
כיום ישנם עשרות סוגי כ.מסך שונים ומגוונים, מדריך זה נועד לצורך עזרה לכם בבחירת כרטיס מסך לכל מאפיניו השונים, המיועד לצרכיכם ותקציבכם.
נתחיל עם בחינת הצרכים שלכם מה כ.מסך ועם כך, גם את תקציביכם.
מקובל לחלק את כרטיסי המסך לשלוש קטגוריות עקריות:
LOWEND- כרטיסים אלו מיועדים לאנשים המחפשים מחשב לעבודה משרדית או למשחקים קלים ביותר, לאנשים אלו אין חשיבות ממשית לגודל הזכרון, או למהירות הכרטיס, איך לעומת זאת חשיבות ניתנת בהחלט לאיכות התמונה. (עד 400 ש"ח).
MIDEMD- כרטיסים אלו מיועדים לקהל יעד הנפוץ ביותר בקרב צרכני כרטיסי במסך, מדובר בשחקנים הממוצעים, או בגיימרים הכבדים המוגבלים בתקציבם. (600-1100 ש"ח)
HighEnd - כרטיסים החזקים ביותר שהחברות יכולות להציע לגיימרים הכבדים, אשר מוכנים לשלם את מייטב כספם עבורם. (1300 ש"ח, ומעלה).
כל משתמש והכרטיס המתאים לתקציבו.


השבבים הגראפיים. ATI וNVIDIA.

השבב הגראפי הינו לב כרטיס המסך, הוא האחראי על עיבוד התמונה התלת מימדית, והנתון המכריע ביותר לביצועי כרטיס מסך מודרני.
באיזו גרסאת דיירטקס הכרטיס תומך ובאיזו טכנולוגיות חדשות משתמש גם כן תלוי בשבב הגראפי, אך על זה בהמשך.
כיום הקרב העיקרי מתנהל בין שני החברות המובילות בתחום, NVIDIA, וATI.

לאחר שNVIDIA רכשה את 3dfix בשלהי שנת 2000, תם מירוץ התלת מימד לכשהכרנו אותו עד אז, מאיצי התלת מימד (כרטיסים נפרדים שהיו אחראים לעיבוד הגראפי של המחשב, היו מחוברים למתאמי התצוגה) פינו את מקומם למחליפיהם הראוים כרטיסי התלת מימד, לכשNVIDIA הציגה את הGeforce שלה (הצאצא הראוי של הTNT שהתמודד מול כרטיסי הVOODOO של 3dfix) ושלטה בעזרתו בשוק כרטיסי המסך ללא ערעורין, עד לכניסתה של ATI לשוק.
לעומתה ATI נוכחה בשוק מתאמי התצוגה שנים רבות, אך נכנסה למירוץ התלת מימד רק לאחרונה כשהציגה את כרטיסי הRADEON שלה, כרטיסים שהצליחו להציג תחרות נאותה בקרב המשתמשים רק יותר לאחרונה לכשהציגה את הR300 (הרדאון 9700) והפילה את NVIDIA לקרשים.

כיום לשני הצדדים יש מתמודדים ראוים בהחלט, ואנו צריכים לבחון כל כרטיס לגופו, ולמאפיניו.

ישנן עוד חברות שבבים גראפיים בשוק, כגון 3D-LABS, SIS, ואינטל שמציגה כרטיסי מסך מובנים בלוחות אם, חברות אלה נוטות יותר לכיוון השוק הנמוך, ולפתרונות זולים. לעומתם יש גם את MATROX שפונה לעבר השוק המקצועי, שניחן בדרישה לאיכות תמונה גבוה ביוחד ותמיכה בכשלושה מסכים, שימו לב שכרטיסים מתוצרתה לא בהכרח מהירים במשחקים וישומים תלת מימדיים אחרים.

החברות המייצרות.

לכשהשכילו חברות השבבים הגרפיים להבין, שקשה לחברה אחת להתרכז גם בתכנון השבבים הגרפיים, וגם ביצירת הכרטיס עצמו ובשיווקו ברחבי העולם. הכניסו מנהג זה של הכנסת חברת צד ג' לבניית הכרטיסים עצמם, להלן "החברות המייצרות" עוד מתקופת כרטיסי הTNT.
ולכן כפי שכבר צויין, החברות המייצרות כשמן הן מייצרות פיזית את הכרטיס (הPCB), וקונות את הזכרונות מהחברות המתמחות בכך (סאמסונג, אנפניון, יוניקס וכדומה..), ומרכיבות את הכל ביחד, הליבה הגרפית, הזכרונות, והכרטיס עצמו..
כמו כן הבאנדל תלוי אך ורק ע"י החברות המייצרות, שכן הם אלו שבאמת מוכרות את הכרטיסים, ויכולות להציע איתם כל דבר העולה על רוחם, כלה בקירור אימתני ועד משחקים חדשים ומרשימים (בדרך כלל ככל שהחברה יוקרתית יותר הבאנדל רב יותר, והתוכנות והמשחקים חדשים ורבים יותר).
בדרך כלל החברות הפחות מוכרות והזולות יותר ישימו קירור סטנדרתי לחלוטין, שאמור לספק אך ורק את תקינותו של הכרטיס, לעומת הקירור המהודר של החברות היוקרתיות יותר.
בעבר לחברות המייצרות ניתן יותר חופש פעולה בנוגע לעיצוב הכרטיס עצמו ולחלקים האחראים על איכות התמונה (הפילטרים), בימנו כל החברות דוגלות ביצור כרטיסים מאוד דומים במראה, וכמעט ובכלל ללא שינויים חיצוניים או פנמיים, ודבר זהה באיכות התמונה, בימנו הפילטרים נעוצים בליבת הכרטיס, ולכן נתון זה כבר לא בהשפעת החברות המייצרות.

הזכרונות

כאשר משתמשים במחשב ליישומים גראפיים, כגון משחקים או עריכות גרפיות שונות (לא כולן), הטטקסטורות (מרקמים) התלת מימדיות נאגרות בזכרון הכרטיס לשליפה מהירה, ותאורתית כמה שיותר שטח אחסון זמני יותר טוב (מבחינת ביצועי הכרטיס), אך פרקטית המצב אינו פשוט עד כדי כך.
בתחילת דרכם של המאיצים התלת מימדיים לזכרון היתה השפעה ניכרת על ביצועי הכרטיסים, ולכן גם מונח זה זכה לאהדה רבה כל כך בקרב המשתמשים.
בימנו המצב עגום קצת יותר, החברות השונות (הייצרניות בעיקר) מנצלות אהדה זו לכמות הזכרון, ומנצלות אותה עד תומה בכך שמייצרות כרטיסים עם כמות מוגזמת ולא נחוצה של זכרון פנימי למען שכרטיסיהם יהיו כביכול אטרקטביים יותר לצרכנים.
ומשווקות כרטיסים עם כמות זכרון רבה יותר שלא מוסיפה לכרטיס מאומה, מלבד המחיר.
בדרך כלל לכרטיסים בעלי כמה דגמים עם גדלים שונים של זכרון, עדיף לקחת את הדגם עם הכמות הפחותה יותר, שכן תוספת הזכרון אינה מוסיפה לביצועים.

ישנם סוגים שונים של זכרונות, וזה מתבטא בעיקר במהירותם.
SDRAM- הזכרון הישן והאיטי ביותר שעדיין מיושם על כרטיסי הLOWEND כיום. מהירותם מוגבלת לכ200MHZ.
DDRAM- הזכרון הסטנדרתי כיום ברוב הכרטיסים, מהירותם מוגבלת לכ750 MHZ.
DDR 2- סדרה לא מוצלחת של זכרונות, יושמו בגיפורס 5800 הלא מוצלח, והיו יקרים במיוחד והפיקו חום רב. (מהירות מוגבלת בסביבות ה1200 MHZ).
GDDR2-3 - זכרון חדש אשר מיושם במיוחד לכרטיסי מסך וישומים גרפיים, שלא כמו כל הקודמים שיושמו כזכרון פנימי למחשב עצמו.
רק נכנסו לשוק (לכרטיסים החדשים והחזקים ביותר), מהירותם המוגבלת לא ידועה.

לידיעתכם, אין שום קשר בין זכרון הכרטיס לזכרון הפנימי של המחשב שלכם, המיתוסים השונים מופרכים.

בנוסף לזאת לזכרון יש עוד מאפינים חוץ מנפחם ומהירותם, כגון זמן התגובה (כמה זמן לוקח לזכרון להתחיל לחפש משהו, לקרוא או לכתוב נמדד בננו שניות (NS).. כמה שהערך נמוך יותר, הזכרון מהיר יותר.).

המהרה, Overclocking.

אוברקלוקינג נועד לאנשים המחפשים להאיץ את כרטיסים מעבר למהירותיו המוצהרות, להקניית תוספת ביצועים לכרטיס.
לצורך כך האוברקלוקרים מחפשים כרטיסי מסך המקוררים כהלכה, אשר בעלי זכרונות איכותים עם זמני תגובה נמוכים ככל הניתן.
בשל כך הקנייה המומלצת עבור האוברקלוקרים , היא כרטיסים יוקרתיים מחברות איכותיות יותר, אשר לרוב שמות קירור עדיף על כרטיסיהם, וזכרונות עדיפים.
לאנשים אשר מחפשים המהרה רצינית יותר עדיף לבנות קירור בצורה ידנית, השיטה הנפוצה ביותר היא ליישם מאורר של מעבד על ליבת הכרטיס, ולקרר את הזכרונות עם גופי קירור ישנים.
שיטה פחות מקובלת היא קירור מים, ושאר דרכי הקירור האקזוטיים יותר (קירור גז וכדומה).
בדרך כלל הן יקרים להחריד, ומסורבלים ביותר.

ישנם כרטיסים ספצפיים אשר ניתן לפתוח לכרטיסים עדיפים, בדרך כלל מכיוון שהחברות ניסו לחסוך בדמי הפיתוח, ופשוט החלישו כרטיסים חזקים בצורה מלאכותית.
כרטיסים אלו די נדירים, ומומלץ לברר מעמיקות לפני הקנייה.

DirectX, תמיכה עתידית.

DirectX הוא סט פקודות גרפיות מבית מיקרוסופט הנועדו על מנת ליצור תקשורת בין הכרטיס הגראפי למערכת ההפעלה.
הדיירטקס מכיל אפקטים חדשים וטכנולוגיות חדשות (pixel shader, shader mode, וכ"ו..), סט הפקודות נמצא בליבת הכרטיס, ולכן מדובר בתמיכת החומרה לגרסאות הדיירטקס השונות (להתקין אפשר את כולן, אבל המטרה היא שהכרטיס באמת יוכל להציג אפקטים אלו, ובשביל זה צריך תמיכת חומרה).
באנלוגיה לשפה הדיירטקס בגרסאותיו השונות הן המילים הקיימות והחדשות, הכרטיס יכול "לדבר מהר מאוד" אך עדיין יהיו משפטים (אפקטים) שהוא לא יוכל ליצור בהעדר המילים הנכונות. (תרחיש הגיפורס 4600TI). ולכן עדיף לחפש כרטיסים שתומכים בחומרה בסט הפקודות החדש ביותר של מיקרוסופט, שימו לב שהתרחיש האחרון פועל גם להפוכה.. זאת אומרת שאפילו אם הכרטיס שברשותכם תומך בגרסאת הדיירטקס החדשה ביותר, אך הוא חלש מטבעו (תרחיש גיפורס 5200), הוא עדיין יציג ביצועים נמוכים ביותר לעומת כרטיסים חזקים ממנו שאולי לא תומכים בסט הפקודות החדש ביותר.
שימו לב, שישנים כרטיסים שלא יכולים להפעיל משחקים חדשים כלל,חלק מיוצרי המשחקים פשוט לא מוכנים לוותר על אפקטים נחוצים למשחקיהם לטובת הכרטיסים שלא תומכים בדירטקס הנחוץ (בדרך כלל כמה דורות אחורה), ולא נתנו אפשרות להפעלת המשחק כלל עם הכרטיסים הישנים (בימנו הדבר מתרחש עם הגיפורס MX, שתומך אך ורק בדיירטקס 7).
המצב האידיאלי הוא גם כרטיס חזק ומהיר, וגם תמיכה בדיירטקס החדש ביותר שתינחץ לו על מנת להפעיל את המשחקים גם בעתיד הפחות נראה לעין.
בסופו של דבר אם יש בחירה בין כרטיס יותר חזק לעומת תמיכה בדיירטקס יותר חדיש, בדרך כלל המוזניים ינטו לצד הכרטיס היותר חזק.

תאימות, והממשק.

כמו לשאר רכיבי המחשב גם לכרטיס מסך ישנן סוגיות תאימות שונות, והעיקרית שבהם היא ממשק הכרטיס.
הממשק הוא החיבור בין הכרטיס עצמו למחשב שלנו (ללוח האם), הוא אחראי על העברת המידע, ועל מהירותה (גודל רוחב הפס).
בימים עברו השתמשו באותם הממשקים שנועדו לשימוש כרטיסי הרחבה רגילים, גם לכרטיסי במסך (ISA,PCI), אך עם התפתחותם של כרטיסי המסך הם החלו לדרוש ממשקים מהירים יותר, וכך נוסד לראשונה הAGP, שהיה הממשק הראשון שנועד אך ורק למאיצים הגרפיים, מאז הAGP התפתח מאוד, והוכנסו גרסאות חדשות ומהריות יותר שלו לשוק, על מנת לספק לכרטיסים החדשים ביותר מהירות העברת נתונים גבוה מספיק (רוחב פס גדול יותר), עד עכשיו ישנם כמה וכמה ויראציות שונות של ממשק הAGP, (מהירויות שונות, ומתחים אחרים).. רוב הכרטיסים בעלי תמיכה מלאה לאחור, וכך גם הממשקים עצמם (לוחות האם) זאת אומרת שתוכלו ליישם כרטיס של AGPX8 גם על לוח אם של AGP4 (וגם ההיפך), חוץ ממקרים מיוחדים שהכרטיסים לא מתאימים פיזית לממשק, או שהמתחים לא נתמכים.

לרוב הבדל הביצועים בין הממשקים קטן ביותר, ואין להעדיף כרטיס אחד על פני האחר בגלל ממשקו, זהו לא מאפין ישיר לביצועי הכרטיס.

בחודשים האחרונים נכנס ממשק חדש לחלוטין לשוק, הPCI-EXPRESS.
ממשק זה לא מתאים פיזית ללוחות האם הקיימים, וחייבים לוח אם בעל חריץ PCI-EXPRESS, על מנת להפעיל כרטיס שכזה, גם רוב הלוחות ללא תמיכה לאחור, ולא מכילים חריצי AGP.
הממשק החדש נכנס בצורה איטית של צעד אחר צעד לשוק, ולרוב הכרטיסים החדשים בנתיים ימצאו גם מקבילים בתצורת הAGP, אך לא לזמן רב.

בצורה תאורטית הממשק החדש יוצר רוחב פס גדול פי שנים מהדור הנוכחי, והחברות מוצאות לו שימושים חדשים, טכנולוכית ה"HDTV-Video editing" שנותנת לערוך שידורים באיכות גבוה בזמן אמת דבר שלא התאפשר עד כה עקב מגבלות טכנולוגיות, האם זהו גימיק שיווקי בלבד, או תכונה שימושית ביותר בנתיים אי אפשר לדעת, אבל מצד ATI וNVIDIA כבר מבטיחים שימושים נוספים עבור רוחב הפס הכפול שמציע הממשק החדש, במשחקים בנתיים לא נראה הבדל. ובעתיד הקרוב עדיף לבחור לשדרג לממשק החדש,אילו ורק על מנת שיתאפשר לכם לשדרג את כרטיסכם בעתיד.

טיפים שימושיים לפני הקנייה.

לסיכומו של דבר לאחר שסקרנו את כרטיס המסך על כל מאפיניו, הרי לכם טיפים שימושיים לפני הקנייה, ומושגים שכדאי להכיר.

מושגים:

•DVI.
בכרטיסי המסך המודרניים יש בדרך כלל שני יציאות למסכים, הישנות והאנלוגיות הVGA הותיק (צבע כחול), והחדשות הדיגיטליות הDVI (לבן) שמיושמות במסכי LCD, ומסכים דיגיטאליים אחרים (פלאזמה), אם יש ברשותכם מסך בעל יציאת DVI, אז בהחלט עדיף לחבר דרכה לקבלת איכות תמונה טובה במקצת.

•VIVO ראשי התיבות של video in, video out, שני חיבורים (יציאה וכניסה) שאפשר למצוא בכמות נכבדת של כרטיסי מסך.
Video in - משמש לחיבור הוידיאו, מצלמת וידאו, ומכשירים נוספים למחשב שנותנים להראות תמונה (תמונה חיצונית אל המחשב).
Video out - משמש לחיבור המחשב לטלויזיה (או מקור אחר), נוצר על מנת שנוכל לראות את מה שהולך על המסך בטלויזה.

•SLI או הטכנולוגיה המתחרה מבית ATI הCrossFire.
מדובר בטכנולוגיות המאפשרות למשתמש להרכיב שני כרטיסי מסך (זהים) על לוח אם התומך בכך ובכך להעצים את הביצועים בצורה ניכרת.

טיפים שימושיים:

•ספק כח- ככל שכרטיסי המסך נהיים חזקים ומהירים יותר, הם דורשים יותר חשמל וקירור מהמחשב, בכרטיסים החדשים והחזקים ביותר, דרושים אף שני חיבורי מולקס (חיבור HDD) לשם פעולה תקנית של הכרטיס, צריכת החשמל של הכרטיס בלבד יכול להגיע אף עד כ80 וואט של חשמל, ומשום כך בהחלט מומלץ להצטיד בספק כח איכותי בעל מתח עבודה של לפחות 350 וואט בקניית כרטיס מסך חזק.

•64-256BIT. הידוע גם כרוחב פס לזכרונות, מדובר בפרמטר נוסף למהירויות הליבה והזכרונות המשפיע בכובד רב על ביצועי הכרטיס, בימנו רוב החברות מוצאת לשוק גם כרטיסים מוחלשים ו"מסורסים" מבחינת רוחב פס לזכרונות, וכרטיסים אלו מציפים את השווקים (גרסאות SE למיהנן). תבדקו כמה וכמה פעמים שהכרטיס שאתם קונים אינו מוחלש, ומתהדהד באפיק הנכון לכרטיסכם.

•כרטיסי מסך מובנים, תופעה מאוד נפוצה בארץ (ברוב המחשבים בעיתונים תמצאו כרטיס מסך מובנה), אשר נוצרו למעשה בשביל הצרכים המשרדיים ואפליקציות הקלות, נמצאים על לוח האם עצמו, ומשתמשים בזכרון הפנימי שלכם.. בהחלט לא למשחקים כבדים. כל עוד המחשב נועד למשחקי מחשב להתרחק מהם כל עוד נפשכם בכם.

•אחריות, כמו בכל רכיב מחשב אחר ישנו עניין האחריות, שימו לב לתווך האחריות בכרטיסים, והעדיפו 3 שנים על פני שנה, אפילו בתוספת תשלום קטנה. זה יכול להיות מאוד שווה את זה.

•אנחה נוספת בקשר לזכרונות הכרטיס שלכם, למרות ששם הזכרון הכרטיס זהה לזכרון הפנימי , אין קשר בין השניים , זאת אומרת שאפשר בהחלט לקנות כרטיס מסך עם זכרון SDRAM כשלמחשבכם DDR במחשב, וכמובן גם להיפך, הדברים אינם קשורים אחד לשני.

• לעדכן דריוורים בקביעות, בימנו תופעות רבות כגון עיוות תמונה במשחקים נובעות מדריוורים ישנים. מומלץ לעדכן את הדריורים בתדירות של לפחות אחת לחודש. את הדריוורים החדשים ניתן להוריד מאתר חברות השבבים הגראפיים (ATI או NVIDIA.)

•בימנו מומלץ לא ללכת אחרי מותגים מוכרים, ומכיוון שתחרות כרטיסי המסך משתנה בקצב מהיר כל כך, מומלץ לבדוק ברגע המתאים מה הוא הכרטיס המשתלם עבורכם, המציג את הביצועים הגבוהים ביותר במסגרת תקציבכם, ולא להנעל על חברה או מותג אחד. אחרי שמצאתם את הכרטיס שנפשכם חשקה, מחפשים עליו ביקורות באתרי חומרה (שם הכרטיס והחברה + המילה review בגוגל). ורק אחרי שראיתם חוות דעת נוספת של אנשים שסקרו את הכרטיס, תוכלו לקנותו במחשבה נקייה. כמו כן מומלץ להשואות מחירים באתר כגון zap, על מנת למצוא מחירים יותר אטרקטיבים.

כאן, תוכלו למצוא את רשימת הכרטיסים המומלצים של האתר, והשואת ביצועים.
אם עדיין נשארו לכם שאלות, או התלבטויות אתם יותר ממוזמנים לשאול בפורומים שלנו, אז קניה נעימה ובהצלחהicon_wink.gif

מאת: מיכאל פלדמן.
Mickel116

הצג הודעות מלפני:   
נושא זה נעול ואתה לא יכול לערוך הודעות או להגיב  



   אינדקס פורום טכנו
     תצוגה ותלת מימד
  
       המדריך המלא לקניית כרטיס מסך.

עבור לפורום:  

תקנון הפורום    שאלות ותשובות

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group



כל הזכויות שמורות ל-Techno.co.il © 2002. אין להעתיק, לשכפל או להפיץ תכנים מאתר זה ללא רשות מפורשת בכתב ממנהל האתר